Samling 4 på rektorutdanningen er ferdig, har til og med rukket å få den litt på avstand. Tre dager med likesinnede ble gjennomført i starten av forrige uke, før jeg dumpet rett tilbake i den hektiske hverdagen. Drøyt en og en halv uke etter samlingen har jeg fått tid til å reflektere litt rundt både samlingen generelt og innholdet i samlingen.
Denne gangen handler evalueringen og tankene mine i større grad om selve konseptet, altså selve samlingen på rektorutdanningen, enn om det faglige innholdet og utbyttet.
Jeg føler meg priviligert.
Hverdagen består i stor grad av administrative oppgaver, møter, uforutsette hendelser, avgjørelser som må tas relativt fort og kanskje i for liten grad av refleksjon. Det å stoppe opp, bruke tid på egne og andres tanker og refleksjoner kommer i skyggen av det som må gjøres med en gang. Hastesakene som ikke kan vente. Rapporten som må leveres, burde helst vært levert i går. Tilbakemeldingen til læreren som videresender en e-post som har kommet fra en frustrert mor eller far.
Så kommer avvekslingen. Samling på rektorutdanningen. Kjenner jeg har mye jeg burde gjort, passer egentlig ikke å være tre dager borte fra jobb. Når passer dét egentlig?
Kommer inn døra på NTNU's lokaler på Moholt som en av de første. I god tid før samlingen starter. Rekker å sjekke e-post, legge inn et varsel om at jeg er fraværende, og senke skuldrene. Skru hodet til "studentmodus", og småprate med de andre som kommer. Kjenner jeg beveger meg lenger og lenger bort fra jobbmodus - nå er jeg her, med hele meg. Med nesten hele meg; sjekker e-post innimellom, men vet jeg kan la det ligge til samlingen er ferdig.
"Skolen i det digitale landskapet" er tema på denne samlingen. Meget interessant tema rent personlig, og midt i blinken for oss i Trondheimsskolen som i disse dager går gjennom en stor endring på flere områder. Før vi jobber oss inn i det fagspesifikke får vi også muligheten til å diskutere litt rundt bruken av basisgruppa.
Basisgruppa er en god blanding av folk fra grunnskole og videregående. Her finner vi både like og ulike utfordringer, men felles for oss alle er lederperspektivet. Vi begynner å bli trygge på hverandre i basisgruppa, og jeg opplever fruktbare diskusjoner og gruppesamarbeid. Og ikke minst; tid til å reflektere sammen. Muligheten til å fordype seg litt i fagstoffet, mulighet til å drøfte sammen. Mulighet til å dele erfaringer, og mulighet til å ta opp ting som angår egen arbeidsplass og få både råd og "utenforblikket" tilbake. Veldig nyttig!
Rektorsamlingene, så også denne, er en god blanding mellom relevant og interessant fagstoff og et godt fagmiljø. Fagmiljøet representert ved dyktige veiledere og forelesere, men også basisgruppa og det øvrige studiekullet. Fagstoffet denne gang fant jeg meget interessant, og synes det var veldig bra at vi i de fleste refleksjonsrundene forholdt oss til basisgruppa.
Og hva sitter jeg igjen med etter samlingen? Vel, i tillegg til faglig påfyll, nyttige refleksjoner, tid til å bruke tid til spesifikke tema og et godt sosialt miljø en veldig stor inspirasjon. Samlingene inspirerer, både til utvikling og det å se på egen enhet og hvordan vi i ledelsen jobber, men også inspirasjon til å bruke tid til refleksjon og inspirasjon til å jobbe med arbeidskrav og fagtekster. Derfor føler jeg meg priviligert.
Takk for en fin samling!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar